My Safety visar exempel på engagemang

My Safety visar exempel på engagemang

Dagligen ser vi i massmedia nya rapporter om det ökande näthatet. De som oftast utsätts för hot och trakasserier är kvinnor och minoriteter som invandrare och människor som bryter av mot normen på olika sätt. Ibland går trakasserierna så långt att människor tar livet av sig. Därför är det viktigare än någonsin att samhälle och näringsliv engagerar sig i frågan. Ett företag som går i bräschen är säkerhetsföretaget my Safety.

Det ökande näthatet tvingade till slut Europarådet till handling med sin kampanj No Hate Speech Movement. Statens medieråd är den myndighet i Sverige som ansvarar för att kampanjen får genomslag i Sverige. Av tidigare erfarenhet vet man att en effektiv kampanj helst ska sponsras av näringslivet. Säkerhetsföretaget my Safety har länge varit involverad i frågan om näthat och såg här sin chans till att bidra.

Nyhetssajten Nyheter24 har agerat sponsor åt kampanjen tidigare och my Safety var imponerade av resultatet och tyckte därför att det var dags att ansluta sig till kampanjen. Under oktober månad 2015 utnyttjade my Safety och Nyheter24 diverse kanaler för att sprida mer kärlek på internet. Hashtaggen #mernätkärlek på Twitter gick het under oktober! De två företagen utsåg också en årligen återkommande dag som ska samla Sverige mot näthatet. Dagen som utsågs blev den 4 november och my Safety hoppas att det kommer förbli en dag i kärlekens tecken.

Den stora finalen på kampanjen blev utdelandet av ett nyinstiftat pris där my Safety stod för grundplåten till prissumman på 50 000 kronor. Det årligen återkommande priset heter Årets Nätängel och delas ut av my Safety och Nyheter24 i samarbete. Fem stycken var nominerade och i slutändan vann Fanna Ndow Norrby. Hon startade det framgångsrika Instagramkontot #SvartKvinna som senare blev till en bok med samma namn.

Ett internet utan hot och trakasserier har alltid varit något som my Safety strävat mot. Att sponsra No Hate Speech kampanjen var därför en självklarhet för my Safety. Carl-Johan Thorsell, vd för my Safety, satt i juryn för Årets Nätängel och berättade också för tidningen Resumé hur glada företaget är för att deltaga i kampanjen.

My Safety erbjuder en försäkring mot hot och trakasserier på internet som heter Digitalskydd och kommer därför dagligen i kontakt med drabbade människor. My Safety är även en flitig deltagare i seminarier och debatter om näthat över hela landet. Förhoppningen är nu att my Safety och Nyheter24 kan föregå med gott exempel för resten av landets näringsliv.

Gem